[Sint-Gillis-Waas, 10/03/2025] – Elk jaar zet Tournée Minérale Belgen aan om in februari geen alcohol te drinken. Hoewel dit een waardevol initiatief is voor bewustwording, heeft het ook een keerzijde: vooral kleine ambachtelijke brouwerijen lijden onder de verminderde verkoop. In combinatie met andere onthoudingscampagnes zoals Dry January en Sober October die ondertussen zijn overgewaaid uit andere regio’s, wordt het voor hen steeds moeilijker om te overleven.
Daarom lanceert ondernemer Koen Daalman, oprichter van PostMyBeer en BeerBuddy.be, het ludieke initiatief Tournée Qualité: een positieve tegenhanger die niet oproept tot méér drinken, maar tot beter drinken. “Als je ervoor kiest om een biertje te drinken, kies dan voor iets bijzonders: een ambachtelijk Belgisch bier, gebrouwen met passie en vakmanschap,” aldus Daalman. “Tournée Qualité is een knipoog, een manier om te zeggen: bewust drinken kan ook betekenen dat je geniet van echte kwaliteit.”
Waarom Tournée Qualité?
Het idee voor deze actie ontstond nadat Tom Heirman van Skøllmann Brewery uit Sijsele Koen Daalman wees op de economische impact van de opeenvolgende alcoholvrije maanden en zelfs de benaming Tournée Qualité opperde. “Ik vond het een geweldig idee om op een ludieke manier aandacht te vragen voor kleine brouwers, zonder afbreuk te doen aan het belang van bewust alcoholgebruik,” aldus Koen Daalman. “Tournée Qualité betekent kiezen voor een uniek ambachtelijk bier in plaats van dertien-in-een-dozijn producten van de grote merken.”
De actie heeft een duidelijk positieve insteek. Het gaat er niet om om méér te drinken, maar om kwaliteit boven kwantiteit te zetten. Door bewust te kiezen voor lokaal vakmanschap, genieten consumenten meer én steunen ze tegelijkertijd de brouwers die het economisch steeds moeilijker hebben.
Economische impact: Kleine brouwers onder druk
Tournée Minérale werd in 2017 gelanceerd en kent sindsdien elk jaar een groot succes. Maar terwijl duizenden Belgen een maand geen alcohol drinken, voelen brouwers en cafés de financiële gevolgen. Volgens cijfers van Horeca Vlaanderen daalde de omzet in cafés en restaurants tijdens de eerste editie van Tournée Minérale met 10%. Meer dan de helft van de horecazaken rapporteerde een inkomstenverlies, en bij een derde lag die daling zelfs boven de 10%. Ook de verkoop van speciaalbieren zakte in, wat vooral kleine brouwerijen trof. “De kortste maand van het jaar is voor hen vaak de zwaarste,” zegt Koen Daalman.
Volgens de Federatie van Belgische Drankenhandelaars (Febed) lag de verkoop van alcoholische dranken in februari 2017 gemiddeld 15% lager dan normaal. De stijging in alcoholvrije alternatieven (+3%) kon dat verlies bij lange na niet compenseren. Supermarkten merkten op dat februari de enige maand was waarin speciaalbieren merkbaar minder goed verkochten. De trend bleef ook in de jaren erna aanhouden, met blijvende omzetdalingen in februari.
“Begrijp me niet verkeerd: het is goed dat mensen bewuster omgaan met alcohol,” zegt Koen Daalman. “Maar laten we niet vergeten dat brouwers en cafés die met hart en ziel werken, hierdoor steeds harder geraakt worden. En dat terwijl een authentiek Belgisch biertje net symbool staat voor genieten, niet voor overdaad.”
Bewust genieten, zonder stigma
Koen wil met Tournée Qualité willen vooral opnieuw nuance brengen in het debat rond alcohol. “Een oud-leraar chemie van me begon zijn eerste les met het betoog dat er geen giftige stoffen bestaan, alleen giftige hoeveelheden. En dat is dus bij alcohol ook het geval: overmatig drinken is zeker schadelijk – net als overmatig suiker en/of vetter eten dat is. Daarom moet gematigd en bewust genieten een plek kunnen behouden in de samenleving.”
Ook Belgische brouwers onderschrijven het belang van gezondheidsbewustzijn, maar pleiten eveneens voor nuance in het debat rond alcoholgebruik. Alcoholmisbruik is schadelijk, daar bestaat geen discussie over. Toch wordt in de huidige discussie elke vorm van alcoholgebruik over dezelfde kam geschoren, merken ze op . Met andere woorden: het occasioneel genieten van een biertje wordt gezien als even negatief als overmatig drinken, en die gelijkstelling gaat de brouwers te ver. “Brouwers pleiten al jarenlang voor een verantwoorde consumptie van hun bieren, zonder te stigmatiseren,” klonk het eerder bij de federatie Belgische Brouwers . Ze waarschuwen dat “de slinger niet mag doorslaan” – verantwoord, gematigd gebruik kan perfect deel uitmaken van een gezonde levensstijl .
Tournée Qualité: een eerbetoon aan Belgisch vakmanschap
België heeft een van de rijkste bierculturen ter wereld, met meer dan 400 brouwerijen en een enorm scala aan bierstijlen. Van trappistenbieren tot moderne IPA’s en wilde lambieken: achter elk bier zit een verhaal. Tournée Qualité wil consumenten aanmoedigen om dat verhaal te ontdekken en lokale brouwers te steunen. “Als we niet opletten, verdwijnen die kleine brouwers en blijft alleen de grote industrie over,” zegt Daalman. “En dat zou doodzonde zijn voor ons Belgisch erfgoed.”
Link naar een filmpje dat speciaal voor de gelegenheid werd gemaakt: https://youtu.be/73diOHWmvKw
Over PostMyBeer en Beerbuddy.be
PostMyBeer is een webshop die maandelijkse ontdekkingsboxen met Belgische bieren van de kleinere brouwerijen aanbiedt. Het bedrijf wil de rijke Belgische biercultuur promoten en biedt daarnaast innovatieve diensten aan om lokale brouwers te ondersteunen en hun zichtbaarheid te vergroten.
Met BeerBuddy.be wordt die lijn doorgetrokken en worden Belgische craftbieren aangeboden in een gebruiksvriendelijke webshop.
Iedere brouwer, bierfirma en sympathisant mag het logo van Tournée Qualité gebruiken: de boodschap is belangrijker dan de boodschapper.